Naše zkušenosti

30. 4. 2010

Podklad pro NRZP ČR

Význam a cíle působení občanských sdružení zdravotně postižených (dále OS ZdP) na úrovni krajů, měst a obcí

I. Především upozorňuji, že tato problematika je široce rozpracována v řadě publikací.

Z nejdůležitějších uvádím:

  1. Blažek, B., Olmrová I: Více než pomoc sobě, SZOZP, Praha, 1994
  2. Jesenský, J.: Cesty transformace organizací ZP, SNS, Praha, 1993
  3. Jesenský, J.: Andragogika a gerontagogika handicapovaných, Karolinum, Praha, 2000 (zvl. kap. 14.6. Občanská sdružení, str. 260-268)
  4. Konkkolá, K, Saraste, H.: Průvodce pro tvorbu politických programů v oblasti zdravotního postižení ve vaší obci, SZDP, Praha, 1998
  5. Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se ZdP, Usnesení Vlády ČR č. 256 ze dne 14.4.1998
  6. Standardní pravidla pro vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdr. postižením, OSN, SZDP, Praha, 1993.

Na tyto publikace považuji za důležité upozornit ty, kteří budou realizovat „místní politiku ZdP“ a vést jednání s příslušnými představiteli.

II. Principy působení občanských sdružení ZdP

Působení OS ZdP by se mělo opírat o následující principy:

  • aktivity, tzn. nečekat, až si někdo vzpomene na ZdP,; snaha vstupovat do řešení problémů a spolupodílet se na utváření své životní situace,
  • nezávislost, tzn. prosazovat práva ZdP na rovnost příležitostí s nepostiženými občany a schopnost samostatně hájit svá práva,
  • participace, tzn. spoluúčast ZdP na dění ve městě, obci a kraji,
  • subidiarita, tzn. řešení problémů na místě, kde vznikají a s lidmi, kterých se týkají,
  • solidarita, tzn. porozumění nepostižených pro specifické potřeby ZdP a podpora jejich řešení,
  • svépomoc, tzn. úsilí o řešení problému vlastími silami ZdP a jejich občanských sdruženích Podrobněji viz v literatuře sub. 1-3.
III. Cíle a programy působení OS ZdP

V obecné rovině jde o prezentaci a uspokojování specifických potřeb ZdP v těchto oblastech:

  • zdravotní.
  • specifické programy péče o kvality života ZdP,
  • programy (plány práce) aktivit (činností) ZdP a jejich občanských sdružení.

Podrobněji viz literaturu viz sub: 2,3,4,5,6.

Význam občanských sdružení ZdP a mechanismy jejich působení

Občanská sdružení ZdP se prakticky stala významnými nositeli demokratizace péče o ZdP. Na podkladě osobních zkušeností mají schopnosti: nastolovat problémy specifických potřeb v živé, konkrétní, v neformální a nestandardní („neúřední“) podobě.

Na druhé straně častokrát působí živelně, nesystémově ve srovnání s konsolidovanými poměry ve státní správě. Nejednou trpí roztříštěností a rozdrobováním zájmů a nekoordinovaností působení, stejně tak nejednou trpí subjektivismem, neracionalitou jednání, nižší úrovní odbornosti a profesionality, nežli má státní správa a odborné kruhy. Celým svým charakterem, stanovami a programovým zaměřením má většina OS ZdP významné poslání v následujících oblastech:

  • iniciativy, prosazování a hájení práv ZdP občanů,
  • působení v oblasti kooperace a koordinace činitelů podílejících se na zkvalitňování života ZdP,
  • podporování rozvoje specifických služeb pro ZdP,
  • pěstování a rozvíjení aktivit komunitního charakteru.

Jde vesměs o nástroje (mechanismy) klíčového charakteru. Z hlediska dřív uvedených prinicpů je působení občanských sdružení ZdP v těchto oblastech nezastupitelné.

26. července 2002

Zpracoval: Prof. Dr. Jan Jesenský, CSc.


  • Předkládací zpráva k Úmluvě (dokument PDF)
  • Standardní pravidla pro vyrovnávání příležitostí pro OZP (dokument PDF)

Děkujeme našim partnerům

Podpořte nás

Národní rada osob se zdravotním postižením ČR odvádí denně mnoho práce ve prospěch obhajoby práv a zájmů osob se zdravotním postižením, kterých je v ČR přes 1 milion. Pomozte nám dále fungovat a buďte součástí skupiny lidí, kterým není osud druhých lhostejný.

Podpořit