Název projektu: Universal learning design – inovace interpretačních a komunikačních služeb
Zkrácený název projektu: COMIN
Doba realizace: červen 2009 – květen 2012
Územní působnost: Brno
Příjemce a koordinátoři projektu: Masarykova univerzita, PhDr. Petr Peňáz, Ing. Ondřej Válka
Financování projektu: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Příjemce dotace: MU Brno, středisko Teiresiás
Koordinátor projektu za NRZP ČR: Bc. Šárka Žežulková, DiS.
Webové stránky projektu: http://www.teiresias.muni.cz/comin/
Cíl projektu:
Cílem projektu je uplatnit ve výukových materiálech akreditovaných oborů na Masarykově univerzitě a spolupracujících školách standardy označované universal learning design v oblasti dotýkající se zájmů osob se sluchovým postižením.
Postupy k dosažení tohoto cíle:
- vytvoření centra českého znakového jazyka a tlumočnictví na MU včetně kurzů pro akademickou veřejnost
- vytvoření slovníku čes. znakového jazyka online a knihovny videomateriálů pro vysokoškolské mluvčí českého znakového jazyka
- vytvoření centra dostupných asistivních technologií pro studenty a odborné pracovníky se sluchovým postižením a omezenou komunikační schopností
- rozvoj dispečinku tlumočnictví čes znakového jazyka a souvisejících servisních služeb in situ i online
- vytvoření diagnostického centra specifických poruch učení pro vysokoškolské studenty včetně psychologického, logopedického a technologického servisu
- poradenství a specifická odborná výuka studentů s těžkým sluchovým, dyslektickým a dysgrafickým postižením
Stručný popis projektu:
Přestože MU dosáhla toho, že přibližně polovina českých zdravotně postižených vysokoškolských studentů je v současnosti integrována do jejích studijních oborů a programů a zvláště počet neslyšících a těžce sluchově postižených studentů je ve světovém měřítku jedinečný, stále platí, že struktura studijních materiálů atd. je koncipována takřka výlučně se zřetelem na možnosti majority, tedy bez zřetele k požadavkům universal learning design.
Projekt přispěje k naplnění těchto hlavních principů universal design:
- rovnost přístupu k uživatelům
- flexibilita přístupu
- jednoduchost a intuitivnost podání
- přístupnost informací různými smysly
- tolerance vůči omylům
Závěry:
Uplatnění vzniklých výstupů představuje inovaci všech studijních programů, které jsou na MU akreditovány, čímž vzniká univerzitě závazek učinit tyto programy obecně přístupnými pro studenty se sluchovým postižením a omezením v komunikaci. S touto skutečností souvisí vysoký počet inovovaných oborů a kurzů.
Partneři projektu:
- Národní rada osob se zdravotním postižením ČR
- Trojrozměr – Brněnské centrum českého znakového jazyka
- Česká komora tlumočníků znakového jazyka
- AWI FILM
- Univerzita Palackého v Olomouci
- Západočeská univerzita v Plzni