Poslání
Posláním Poradny NRZP ČR je poskytování odborného sociálního poradenství pro osoby se zdravotním postižením a seniory v rámci celé České republiky. Poradenství je poskytováno v oblasti výběru vhodné sociální služby v regionu, konzultace ke smlouvě o poskytování sociální služby, nemocenského a zdravotního pojištění, důchodů a důchodového pojištění, příspěvku na péči, dávek státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi, průkazů osob se zdravotním postižením, problematice zaměstnávání osob se zdravotním postižením, konzultace při výběru kompenzačních pomůcek, dávek a příspěvků na úhradu kompenzačních pomůcek, omezení svéprávnosti, občanského a pracovního práva ve vztahu k osobám se zdravotním postižením, problematice bydlení pro OZP, dluhové poradenství, odstraňování architektonických bariér, tematice přístupnosti prostředí, vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a to tak, aby výsledkem poskytované služby byl informovaný klient, který je schopen řešit svou nepříznivou sociální situaci vlastními silami a mohl tak nadále setrvávat ve svém přirozeném prostředí.
Cíle
- Cílem Poradny NRZP ČR je poskytnout klientovi dostatečné množství informací, díky kterým se bude lépe orientovat ve své nepříznivé sociální situaci, kterou bude schopen řešit svými vlastními silami a bude tak docházet ke snížení jeho závislosti na síti sociálních služeb.
- Prostřednictvím odborného sociálního poradenství zvyšovat soběstačnost a samostatnost klienta, především jeho kompetence a schopnosti týkající se prosazování oprávněných práv a zájmů za účelem řešení nepříznivé sociální situace.
Zjednodušení cílů:
- Informovaný klient
- Samostatný klient
Definice NSS pro poradnu NRZP ČR – Nepříznivá sociální situace vznikla přímým následkem zdravotního postižení nebo věku zájemce o službu. Nepříznivá sociální situace může být výjimečně i stav, kdy zájemce o službu není schopen řešit svoji situaci sám z důvodu zdravotního omezení nebo vysokého věku.
Zásady:
- Úcta k osobnosti klienta – zachovávání důstojnosti a respektování potřeb a zájmů klienta
- Svobodné rozhodování – poradce vytváří prostor pro informované rozhodnutí klienta, respektuje jeho osobní zájmy a přání.
- Jednání v zájmu a ve prospěch klienta – poradce usiluje o to, aby klient znal svá práva a povinnosti a dokázal vyjádřit své potřeby či hájit své oprávněné zájmy
- Podpora aktivity klienta – poradce spolu s klientem objektivně vyhodnocuje skutečné potřeby klientů a své aktivity zaměřuje k jejich naplňování, klade důraz na účast klienta v procesu poradenství při řešení nepříznivé sociální situace
- Individuální přístup – každý klient je vnímán jako individualita i s jeho zdravotním postižením, potřebami, názory, přáními a postoji.
- Nestrannost – služba je nezávislá na subjektech, které se podílejí na řešení nepříznivé sociální situace klienta, zejména pak na poskytovatelích a zadavatelích služeb, místních orgánech veřejné správy, komunitních autoritách. Princip nezávislosti je realizován i ve vztahu ke klientovi
- Motivace – poradce se snaží klienta motivovat při řešení jeho nepříznivé sociální situace a to tak, aby byl nadále schopen setrvávat ve svém přirozeném prostředí
- Nediskriminační přístup – poradenství je poskytováno všem klientům bez rozdílu, jsou dodržovány zásady rovného přístupu (zejm. bez ohledu na druh handicapu nebo věk)
- Anonymita a důvěrnost – při poskytování poradenství je respektováno právo klienta vystupovat anonymně, poradce zachovává mlčenlivost o svěřených informacích klienta
- Bezplatnost – poradenství je poskytováno bezplatně. Náklady na službu jsou hrazeny z dotace poskytovatele a z dalších zdrojů, které zajišťuje poskytovatel služby.
Okruh osob
– občané se zdravotním postižením
– senioři
– opatrovníci a podpůrci osob s narušenou schopností právně jednat, zástupcům z řad členů domácnosti a opatrovníkům osob s omezenou svéprávností
– rodičům, rodinným příslušníkům
– pečujícím osobám
Do cílové skupiny patří klienti, kteří uzavírají nebo již mají uzavřenou dohodu o poskytování sociální služby nebo se o některou sociální službu teprve zajímají a nemají dostatek potřebných informací. Jedná se jak o klienty – uživatele ambulantních nebo terénních sociálních služeb, tak klienty – uživatele sociálních služeb poskytovaných některým z pobytových zařízení.
Poradna je přístupná i dalším osobám, např. osobám bez přístřeší, dlouhodobě nezaměstnaným, osobám z národnostních menšin a jejich rodinným příslušníkům. Těmto osobám je však poskytováno výhradně základní sociální poradenství podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
Služba je poskytována okruhu osob vymezenému § 4 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
Služba nezajišťuje:
– poradenskou činnost v oblastech, které jsou obecně závaznými právními předpisy vyhrazeny speciálním institucím či osobám (např. zákon č. 5/1996 Sb. o advokacii)
– zastupování/doprovázení, např. při jednání před správními orgány, jinými orgány veřejné moci a při soudních jednáních, nebo v jiných, zejména soukromoprávních záležitostech, např. při jednání o uzavírání smluv; nezajišťuje doručování podání příslušným správním orgánů, jiným orgánů veřejné moci a soudům
Služba není určena osobám pod vlivem návykových látek (alkohol, drogy, omamné látky apod.), osobám agresivním a osobám ohrožujícím zdraví nebo život poradců nebo ostatních klientů poradny