Jak komunikujeme s hosty se zrakovým postižením ?
- Jsme taktní a pomáháme tam, kde je to nutné. Než začneme, zeptáme se, zda můžeme pomoci.
- Dbáme o dobrou průchodnost hlavních přístupových cest (pozor na reklamní cedule, květináče a další překážky v cestě).
- Vždy pozdravíme jako první, představíme se a je-li to vhodné, informujeme, kde se nacházíme. K hostovi hovoříme čelem, a pokud je to možné, oslovujeme ho jménem.
- V případě, že své hosty informujeme o důležitých skutečnostech písemnými pokyny (třeba pomocí nástěnky u recepce), sdělíme je nevidomému člověku včas.
- Nabídneme pomoc při orientaci a pohybu v místnosti (např. při hledání věšáku nebo volného místa u stolu), popíšeme její vybavení apod. Upozorníme hosta, pokud se chceme vzdálit nebo z místnosti odejít.
- Nejen při objednávání jídla nebo nápojů jednáme přímo s hostem, ne s jeho průvodcem. Na přání čteme jídelní lístek. Informujeme o úkonech souvisejících s obsluhou a komentujeme, co se právě děje.
- S jídlem si každý poradí sám, stačí, když sdělíme, jak je jídlo na talíři uspořádané (např. podle hodinových ručiček) a co všechno je ještě na stole.
- Na vodícího psa nemlaskáme, nehvízdáme, nehladíme ho, nekrmíme a nemluvíme na něj bez vědomí majitele
- Snažíme se vcítit do potřeb hosta.
- Při placení podrobně informujeme o platbě a vrácených částkách.
© Kazuist s.r.o.
Zpracováno v rámci projektu CIP EQUAL „Beskydy pro všechny ve spolupráci s Národní radou osob se zdravotním postižením ČR.
Jak komunikujeme s hosty se sluchovým postižením?
- Jsme taktní a pomáháme tam, kde je to nutné. Než začneme, zeptáme se, zda můžeme pomoci.
- Hovoříme konkrétně, výstižně a srozumitelně, používáme jednoduchá slova a krátké věty. Vyslovujeme zřetelně, nezvyšujeme hlas, mluvíme pomaleji.
- K hostu hovoříme čelem, neboť jen tak může dobře odezírat z pohybu rtů a správně porozumět tomu, co říkáme.
- Při rozhovoru nejíme, nepijeme, nekouříme, nežvýkáme, nepodpíráme si bradu, ani si nedáváme ruce před ústa.
- Pro rozhovor se snažíme zajistit klidné prostředí a omezíme hluk (např. ztlumíme hudbu, pokračujeme v hovoru v klidnější místnosti apod.).
- V průběhu rozhovoru se kontrolními otázkami ujišťujeme, že je nám dobře rozumět. Rozhovor vedeme aktivně a udržujeme častý oční kontakt.
- V případě potřeby používáme i písemnou formu sděleni.
- Pokud máme k dispozici technické pomůcky (např. indukční smyčky nebo světelné signalizace), udržujeme je v provozu.
- Snažíme se vcítit do potřeb hosta.
© Kazuist s.r.o.
Zpracováno v rámci projektu CIP EQUAL „Beskydy pro všechny ve spolupráci s Národní radou osob se zdravotním postižením ČR.
Jak komunikujeme s hosty s pohybovým postižením?
- Jsme taktní a pomáháme tam, kde je to nutné. Než začneme, zeptáme se, zda můžeme pomoci.
- Při vstupu hosta do budovy či místnosti nabídneme pomoc.
- Mluvíme-li s hostem na vozíku, snažíme se být před ním či alespoň vedle něj.
- Uvědomujeme si, že host má jiný zorný úhel a často nevidí, co mu ukazujeme, mnohé bary nebo recepce jsou pro něj příliš vysoké.
- Pokud jsou k dispozici kompenzační pomůcky (např. pro osobní hygienu), předem informujeme o možnosti jejich využití.
- Pomáháme-li hostovi s vozíkem, dbáme, abychom:
-
- vozík před sebou tlačili plynule a přiměřenou rychlostí,
- vozík při zastavení vždy zabrzdili,
- vozík zvedali jen za pevné rámy,
- z prudšího svahu (např. nájezdní rampy) sjížděli raději pozpátku, kdy lze vozík snadněji brzdit,
- na nerovném povrchu omezili otřesy tím, že přeneseme váhu vozíku na zadní kola,
- při pohybu do schodů přistavili vozík velkými koly k překážce a mírným náklonem a povytažením vozíku nahoru překonali postupně schod po schodu.
- Pomáháme-li hostovi s jiným pohybovým omezením, bereme v úvahu jeho specifické potřeby (např. neodkládáme hole a jiné kompenzační pomůcky mimo dosah).
- Snažíme se být oporou v nepříjemných situacích, které mohou nastávat při pohybu mezi ostatními lidmi.
- Při odchodu hosta ze zařízení nabídneme pomoc při překonání případných překážek, otevírání dveří, překonání schodů, rampy a nástupu do dopravního prostředku.
- Snažíme se vcítit do potřeb hosta.
© Kazuist s.r.o.
Zpracováno v rámci projektu CIP EQUAL „Beskydy pro všechny“ ve spolupráci s Národní radou osob se zdravotním postižením ČR.