Informace č.: 73 – 2025 (Novela vyhlášky 505-2006 Sb.)

31. 10. 2025

Vážení přátelé,

v odkazech pod textem vám posíláme Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška obsahuje následující změny:

Novelizace vyhlášky spočívá především v navýšení úhrad za některé úkony poskytované v rámci sociálních služeb.

Konkrétně dochází ke zvýšení maximální denní částky úhrady za celodenní stravu v rozsahu minimálně 3 hlavních jídel o 30 Kč, z toho úhrada za obědy se navyšuje o 15 Kč denně, a to u všech druhů sociálních služeb, které výše uvedené poskytují.

U pečovatelské služby se zvyšují sazby za dovoz nebo donášku jídla o 5 Kč, za vyprání a vyžehlení 1 kg prádla a za realizaci velkého nákupu, nákupu ošacení nebo nezbytného vybavení domácnosti o 10 Kč.

Zvyšují se současné maximální denní částky úhrady za ubytování o 20 Kč u těchto druhů pobytových služeb sociální péče: odlehčovací služby, týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem a sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče. U těchto druhů sociálních služeb dochází nově k odlišení maximální úhrady u jednolůžkového pokoje na částku 380 Kč denně. K odlišení maximální částky úhrady za jednolůžkový pokoj bylo přistoupeno v důsledku ekonomických, kvalitativních a kapacitních faktorů. Jednolůžkové pokoje představují vyšší náklady na provoz, ale zároveň umožňují poskytovat péči v souladu s principy důstojnosti, soukromí a individualizace. Tento trend je podporován jak vývojem kapacit, tak strategickými dokumenty Ministerstva práce a sociálních věcí, které reflektují potřebu transformace pobytových služeb.

Nová úprava v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) stanoví, že jde-li o služby v denních stacionářích nebo odlehčovací služby v ambulantní formě, lze sjednat namísto úhrady za základní činnosti úhradu za dobu poskytování služby. V návaznosti na to se u těchto služeb doplňuje do vyhlášky maximální výše úhrady v případě, kdy si poskytovatel sociálních služeb sjedná s klientem úhradu za dobu poskytování služby namísto úhrady za základní činnosti. Úprava přispěje k odstranění administrativní zátěže. Úhrada poskytnuté stravy přitom není návrhem dotčena. Maximální úhrada v případě úhrady sjednané za dobu poskytování služby činí 145 Kč za hodinu doby poskytování služby. Tento návrh nezvyšuje prostor pro zvýšení úhrad a nemá tedy přímý dopad na uživatele služeb.

Zákon předpokládá, že náležitostí žádosti o registraci je popis realizace poskytování sociálních služeb. Vyhláška má na základě nově doplněného zmocnění stanovit náležitosti a rozsah tohoto popisu realizace. Do vyhlášky se proto vkládá se nový § 39d, který sjednocuje popis realizace poskytování sociální služby. Vyhláška v současné podobě neupravuje náležitosti a rozsah popisu realizace poskytování sociální služby. Z důvodu, že vyhláškou dosud náležitosti a rozsah popisu realizace nebyly specifikovány, poskytovatelé sociálních služeb nepostupovali jednotně při vyplňování údajů, které se týkaly popisu realizace. Následkem absence této úpravy byly zaznamenány duplicity vůči údajům obsaženým v rozhodnutí o registraci. Původní záměr, kdy náležitosti a rozsah popisu realizace poskytované sociální služby nebyly upraveny vyhláškou, vedl v praxi k tomu, že dokument, který obsahoval popis realizace služby, suploval základní informace o službě a často tak sloužil i jako materiál pro klienty sociální služby. Tento přístup se však postupem času ukázal jako neefektivní a v současné době již překonaný. Navržené znění § 39d vyhlášky přispívá k transparentnosti, právní srozumitelnosti a efektivitě správního řízení o registraci sociální služby. Zároveň respektuje kompetenční rámec mezi registrací a inspekcí, reflektuje vývoj praxe v oblasti informování veřejnosti, zpřesňuje vymezení okruhu osob, činností a druhu služby a podporuje elektronizaci veřejné správy.

Prosíme vás o vaše případné připomínky, které nám posílejte na adresu v.krasa@nrzp.cz, a to nejdéle do 14. listopadu 2025.

 

Přeji Vám všechno dobré.

Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR

Důvodová zpráva k návrhu vyhlášky č. 505/2006 Sb.

Stáhnout

Návrh vyhlášky č. 505/2006 Sb.

Stáhnout

Původní znění vyhlášky č. 505/2006 Sb., s vyznačenými změnami

Stáhnout

Děkujeme našim partnerům

Podpořte nás

Národní rada osob se zdravotním postižením ČR odvádí denně mnoho práce ve prospěch obhajoby práv a zájmů osob se zdravotním postižením, kterých je v ČR přes 1 milion. Pomozte nám dále fungovat a buďte součástí skupiny lidí, kterým není osud druhých lhostejný.

Podpořit