Informace č.: 7 – 2025 (Dávka státní sociální pomoci)

21. 1. 2025

Vážení přátelé,

ve středu 15. ledna 2025 se uskutečnilo jednání o zákonu o dávce státní sociální pomoci, tzv. zákon o jednotné dávce. Tento zákon sdružuje čtyři sociální dávky do jedné. Jedná se o tyto dávky, a to dávku na bydlení, dávku na živobytí, příspěvek na dítě a zvláštní bonusovou dávku zohledňující pracovní aktivitu. Dosavadní přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení se ruší a namísto nich se vytváří uvedená dávka státní sociální pomoci.

NRZP ČR k uvedenému návrhu zákona měla řadu připomínek, a to především těch, které se týkají majetkového testu. NRZP ČR uplatnila řadu pozměňovacích návrhů, které zohledňují především potřeby lidí se zdravotním postižením.  Nesouhlasíme, aby byly určeny částky peněžních prostředků, které občan může mít, aby měl nárok na dávku bez možnosti posoudit účel jejich i budoucího použití, je krajně nevhodné. Z hlediska zdravotně postižených se jedná zejména o drahé kompenzační pomůcky, na které nelze získat příspěvek na zvláštní pomůcku dle zákona č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, nebo příspěvek sice získat lze, ale nikoliv v dostatečné výši. Dále se může jednat o potřebu budoucí rekonstrukce nebo nákupu nemovitosti sloužící k bydlení, případně její nezbytná úprava pro potřeby osoby s určitým postižením. Ceny takových nemovitostí rychle rostou a spořit na jejich rekonstrukci nebo nákup výlučně prostřednictvím stavebního spoření může být krajně nevhodné, protože stavební spoření nebude poskytovat dostatečné zhodnocení uspořených prostředků.

Nesouhlasíme, aby žadatel dával orgánům státní sociální pomoci souhlas se zjišťováním a shromažďováním jeho osobních údajů i v případech, kdy nejsou k posouzení dávky nezbytné. Zejména v případě žádosti pouze o složku dávky týkající se dítěte jsou údaje v požadovaném rozsahu nadbytečné a zasahují zcela nepřiměřeně do soukromí osoby žadatele, resp. všech členů domácnosti. Z vládního návrhu není zřejmé, proč by orgány státní sociální pomoci měly mít přístup ke všem údajům rozhodným pro nárok na celou dávku státní sociální pomoci i v případě, kdy domácnosti žádají jen o některou složku dávky.

Ustanovením § 10 odst. 3 dochází dále k prolomení bankovního tajemství v nepřiměřeném rozsahu, pokud se tato ustanovení mají aplikovat u všech žadatelů o sociální dávku (bez ohledu na složku dávky), tj. i těch, kteří čerpají např. jen jednu složku a zbytek životních nákladů si hradí z příjmu nebo vlastních úspor. MPSV ČR několikrát veřejně ujišťovalo, že toto prolomení půjde jen za příjemci dávky na živobytí (dosud dávky hmotné nouze). Navrhovatel se snaží toto nadstandardní oprávnění rozšířit na všechny příjemce. Dochází tím ke kolizi s čl. 11 Listiny a Zákona o bankách (a obecné evropské legislativy v této oblasti). Souhlas žadatele s poskytováním bankovních informací pro účely sociálního šetření je striktně direktivně vynucován s následkem znepřístupnění sociální pomoci ze strany státu v případě nesouhlasu, a to bez ohledu na to, o jakou složku sociální dávky se jedná.

U osob invalidních v III. stupni nebo u osob závislých na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II. (středně těžká závislost“, ve stupni III. (těžká závislost) nebo ve stupni IV. (úplná závislost) bývá toto zdravotní postižení spojené s potřebou vyšší teploty v bytech. To sebou nese zvýšené náklady na vytápění. Proto se navrhuje, aby i v případě, je-li členem domácnosti jen jedna taková osoba a ostatní členové zranitelnými osobami nejsou, byly započitatelné náklady navýšeny.

Nesouhlasíme, aby žadatelé o dávku hlásili změnu na účtech u bankovních ústavů. Není proto žádný důvod, aby změny na jeho bankovních účtech hlásil ještě bankovní ústav. Navíc se nerozlišují vůbec žádné informace, tj. úřad si může vyžádat všechny libovolné informace, nikoliv jen ty, které souvisí s některou složkou dávky pobíranou osobou, o které jsou informace zjišťovány. To je zcela nepřiměřené. Dochází k prolomení bankovního tajemství v nepřiměřeném rozsahu, pokud se tato ustanovení mají aplikovat u všech žadatelů o sociální dávku, tj. i těch, kteří čerpají např. jen jednu složku a zbytek životních nákladů si hradí z příjmu nebo vlastních úspor. MPSV ČR několikrát veřejně ujišťovalo, že toto prolomení půjde jen za příjemci dávky na živobytí (dosud dávky hmotné nouze). Navrhovatel se snaží toto nadstandardní oprávnění rozšířit na všechny příjemce. Dochází tím současně ke kolizi s čl. 11 Listiny. Ustanovení by mohlo být za určitých okolností přijatelné, pokud by se jednalo o osoby, které jsou zcela závislé na sociálním systému státu, tzn. pobírají i složku na živobytí (dosud tzv. dávky v hmotné nouzi).

Není zřejmé, proč by orgány státní sociální pomoci měly mít přístup ke všem údajům rozhodných pro nárok na celou dávku státní sociální pomoci i v případě, že žádají jen o některou složku. Dochází k prolomení bankovního tajemství v nepřiměřeném rozsahu, pokud se tato ustanovení mají aplikovat u všech žadatelů o sociální dávku (bez ohledu na složku dávky), tj. i těch, kteří čerpají např. jen jednu složku a zbytek životních nákladů si hradí z příjmu nebo vlastních úspor. MPSV několikrát veřejně ujišťovalo, že toto prolomení půjde jen za příjemci dávky na živobytí (dosud dávky hmotné nouze). Navrhovatel se snaží toto nadstandardní oprávnění rozšířit na všechny příjemce. Dochází tím ke kolizi s čl. 11 Listiny a Zákona o bankách (a obecné evropské legislativy v této oblasti). Souhlas žadatele s poskytováním bankovních informací pro účely sociálního šetření je striktně direktivně vynucován s následkem znepřístupnění sociální pomoci ze strany státu v případě nesouhlasu, a to bez ohledu na to, o jakou složku sociální dávky se jedná.

Jednání o návrhu zákona Výbor pro sociální politiku přerušil, protože padla řada argumentů, že pro některé skupiny občanů dojde ke snížení výše vyplácené dávky a velmi bylo akceptováno, že u přídavku na dítě by neměl být zjišťován majetkový test. Tato dávka je dosud vyplácena osobám, jejichž příjem je 3,4násobek životního minima a domníváme se, že to je dostatečný korektiv. Stát by měl podporovat rodiny s dětmi. Jsou státy, kde přídavek na dítě je vyplácen všem rodinám, bez ohledu na příjem – například Polsko. Jednání Výboru pro sociální politiku bude pokračovat začátkem měsíce února 2025 a o dalších podrobnostech vás budeme informovat.

Přeji vám všechno dobré.

S pozdravem

 

Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR

Děkujeme našim partnerům

Podpořte nás

Národní rada osob se zdravotním postižením ČR odvádí denně mnoho práce ve prospěch obhajoby práv a zájmů osob se zdravotním postižením, kterých je v ČR přes 1 milion. Pomozte nám dále fungovat a buďte součástí skupiny lidí, kterým není osud druhých lhostejný.

Podpořit