Vážení přátelé,
v odkaze pod textem vám posíláme návrh novely vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
Z důvodu zajištění souladu obou právních norem je nutné, aby došlo k vypuštění ustanovení § 18, které definuje základní činnosti sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče, a to z důvodu zrušení možnosti poskytování sociálních služeb ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče. Tato legislativní úprava má odloženou účinnost k 1. lednu 2029.
Dále dochází k definici základních činností sociální služby centrum duševního zdraví, jakožto nového druhu sociální služby. Ke vzniku nového druhu sociální služby centrum duševního zdraví došlo v rámci předchozích novelizací zákona o sociálních službách, a to s účinností od 1. ledna 2025, přičemž tato změna nebyla dosud v prováděcím právním předpise reflektována.
K úpravě § 36 dochází z důvodu možnosti vzniku sociálně-zdravotní lůžkové péče. Ve stávajícím znění je uvedeno, že poskytnutí pobytové sociální služby se vylučuje, jestliže zdravotní stav osoby vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení. Vzhledem k tomu, že u sociálně-zdravotních služeb (lůžek) půjde zároveň o lůžka ve zdravotní službě, jednalo by se o protimluv. Z toho důvodu je nutná reformulace uvedeného ustanovení.
Úprava přílohy č. 2 („Obsah standardů kvality sociálních služeb“), standardu pod bodem 7, jež upravuje stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby, je nezbytná v souvislosti s navrhovanou legislativní úpravou stanovující tzv. stížnostní mechanismus, tedy proces způsobu vyřízení stížnosti. Úprava přílohy č. 2, standardu pod bodem 2 je pak nezbytná kvůli vazbě na vznik nové povinnosti poskytovatelů sociálních služeb, která stanoví, že poskytovatelé jsou povinni respektovat a chránit soukromí, integritu a důstojnost osob, kterým poskytují sociální službu.
Dále je nutné předmětnou vyhláškou stanovit obsah popisu realizace poskytování sociální služby, což vyplývá z navrhovaného ustanovení zákona o sociálních službách (§ 79 odst. 6 písm. d bodu 4). V rámci tohoto ustanovení dochází ke vzniku nové registrační podmínky, která stanovuje, že, jde-li o poskytování sociálně-zdravotní služby, musí být doložen popis koordinace poskytování sociální a zdravotní péče.
Nad rámec předmětné novelizace zákona, a to z důvodu nutného provázání s prováděcím právním předpisem je rovněž navržena aktualizace standardu pod bodem pod bodem 15, který se zabývá zvyšováním kvality sociální služby. Cílem této aktualizace je, aby se ze stran poskytovatelů kladl vyšší důraz na kvalitu poskytovaných sociálních služeb a jejich vyhodnocení, a to prostřednictvím pravidel pro hodnocení a kontrolu. Mimo to dochází k úpravě úhrady za poskytování základní činnosti služby chráněné bydlení, a to pomoci s přípravou stravy. K tomuto došlo po konzultaci s klíčovými partnery, kteří upozorňovali na obtížné stanovování úhrad dle stávající legislativy. Současně u vybraných druhů sociálních služeb dochází k navýšení úhrad za stravu a ubytování. Návrh navýšení úhrad za stravu a ubytování reaguje na inflaci. Z návrhu k navýšení úhrad byly vyjmuty sociální služby, jež jsou upraveny předmětnou vyhláškou, a to pod § 17, § 22, § 23, § 29 a § 33. Důvodem tohoto vyjmutí je skutečnost, že se jedná o sociální služby, které jsou mnohdy poskytovány klientům, kteří se ocitají v obtížné socioekonomické situaci. U sociálních služeb, u nichž se navrhuje navýšení zároveň platí, že tyto jsou poskytovány především příjemcům důchodů, které jsou každoročně valorizovány.
Vážení přátelé, pokud budete mít připomínky, prosíme vás, abyste nám je poslali nejpozději do úterý 26. listopadu 2024, a to na adresu v.krasa@nrzp.cz. Je zkrácené připomínkové řízení, takže máme na připomínky pouze minimum času.
Přeji vám všechno dobré.
S pozdravem
Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR