Informace č.: 94 – 2024 (Přeprava na železnici a asistence)

15. 11. 2024

Vážení přátelé,

ve čtvrtek 14. listopadu 2024 se uskutečnilo jednání NRZP ČR, SONS ČR, Ministerstva dopravy ČR a organizace Ministerstva dopravy ČR CENDIS ve věci zajištění asistence při objednávání přepravy na železnici. Jednání vyvolala NRZP ČR na základě informace, že asistenci při využití železniční dopravy lze zajistit pouze nákupem jízdenky v systému OneTicket. Byli jsme upozorněni, že to je trochu problém, protože jízdenky OneTicket mohou být dražší než jízdenky jednotlivých dopravců a v některých krajích dokonce držitelé průkazů ZTP/P neplatí žádné jízdné a tím si nemusí kupovat jízdenky. Další problém je v tom, že jízdenka OneTicket se objednává elektronicky, což může pro část lidí se zdravotním postižením být velká komplikace.

Ministerstvo dopravy ČR i CENDIS nám vysvětlily, že v systému, kdy si cestující kupuje jízdenku až ve vlaku, dochází k velkému problému v tom, že lidé si často objednávají asistenci, ale nakonec z různých důvodů vlakem nejedou a asistence, která byla připravena, není použita, čímž vznikají dopravcům finanční škody. Toto rušení asistence, aniž by došlo k jejímu odhlášení, činí až 11 %, což chápeme skutečně jako problém. Postupně jsme si celou situaci ujasnili.

Vážení přátelé, na tomto odkaze: https://youtu.be/ieRsydIh-xk je návodné video, které ukazuje, jak má cestující postupovat v různých situacích při zajištění jízdenek a asistence. Video je k dispozici také na našem video kanálu, který najdete tak, že si na www.nrzp.cz v rubrice o nás rozkliknete kontakty a zde je odkaz na náš YouTube kanál. Bylo nám vysvětleno, že cestující si nemusí kupovat jízdenku OneTicket, pokud jede pouze s jedním dopravcem bez přestupování. Může si objednat jízdenku u konkrétního dopravce a ten by mu měl, pokud žádá o bezbariérové místo, zajistit asistenci sám. Dále objednat jízdenku OneTicket je možné také na call centru a nikoliv elektronicky. Číslo na call centrum je přímo na úvodní stránce objednávkového systému OneTicket. Na jednání jsme vysvětlili, že se opravdu může stávat, že osobě se zdravotním postižením se před jízdou náhle zhorší zdravotní stav, takže ti lidé nakonec cestu vlakem odloží. Dohodli jsme se, že uděláme kampaň, aby cestující, kteří se rozhodnou zrušit jízdu, tuto skutečnost oznámili co nejdříve, aby nebyla aktivovaná asistence. To platí i v případech, kdy například v Olomouckém kraji držitelé průkazu ZTP/P neplatí žádné jízdné, přesto musí včas nahlásit, že pojedou, aby měli zajištěnou asistenci a obdobně by ji měli včas odhlásit.

Vážení přátelé, máme zájem, aby celý systém fungoval co nejlépe. Ministerstvo dopravy ČR nyní připravuje zkrácení doby na objednání přepravy po železnici, takže do budoucna si bude moci cestující koupit jízdenku a zajistit asistenci již 24 hodin před plánovanou cestou. Pokud budete mít nějaké dotazy nebo negativní zkušenosti, tak nám je určitě nahlaste, abychom se pokusili je řešit.

Přeji vám všechno dobré.

S pozdravem

Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR

Děkujeme našim partnerům

Podpořte nás

Národní rada osob se zdravotním postižením ČR odvádí denně mnoho práce ve prospěch obhajoby práv a zájmů osob se zdravotním postižením, kterých je v ČR přes 1 milion. Pomozte nám dále fungovat a buďte součástí skupiny lidí, kterým není osud druhých lhostejný.

Podpořit